نرم افزار اجزا محدود OPENSEES

 

نرم افزار اجزا محدود OPENSEES:

نرم افزارopenSees يك نرم افزار كدباز و رایگان است كه با استفاده از روش اجزا محدود به تحليل انواع سازه ها مي پردازد.
نام این نرم افزار به صورت مخفف از حروف اول کلمات عبارت
Open System for Earthquake Engineering Simulation به معنای سیستم باز جهت شبیه سازی در مهندسی زلزله، گرفته شده است.
اين نرم افزار توسط زبان برنامه نويسي TCL/TKتوليد شده است كه قابليت گسترش و توليد انواع مقاطع سازه اي و غيرسازه اي در خصوص تحليل را داراست.
نرم افزار openSees توسط اعضاي دانشگاه كاليفرنيا تهيه و پخش شده است كه در اين خصوص هيچ شركت و كمپاني دخيل نمي باشد و اين هيأت هيچ ضمانتي در خصوص نتايج حاصل از آناليز ارائه نداده است. هدف از تهيه نرم افزار openSees پيشبرد هر چه بيشتر تحقيقات مي باشد كه دانشگاه هاي جهان روزانه با آن درگير هستند.
از آنجایی که این نرم افزار کد باز می باشد، محققین می توانند مصالح و دستورهای جدید را به کتابخانه این نرم افزار اضافه کنند و رایگان بودن این نرم افزار موجب می شود که به راحتی بتوان در مقالات معتبر جهانی از این نرم افزار بدون نیاز به پرداخت هزینه و خرید، استفاده نمود، که در مقایسه با نرم افزارهای تجاری دیگر مزیت بسیار مهمی می باشد.

 امکانات نرم افزارOpenSees :
نرم افزار openSees دارای یک آرشیو کامل از انواع رفتارهای خطی و غیرخطی در خصوص تعریف مصالح، المان های فولادی و بتنی و تعریف المان های مختلف در خصوص مدل سازی می باشد. بجز عناصری که در آرشیو موجودی می باشد، کاربر می تواند بصورت اختیاری نیز نوعی از مواد و مصالح و المان ها را برای مدلسازی خود تعریف کند. نرم افزار قادر به تحلیل انواع مدل های خطی و غیر خطی سازه ای و ژئوتکنیکی می باشد. تحلیل ها بصورت انواع تحلیل های استاتیکی و دینامیکی در حالت خطی و غیر خطی انجام میشود که معروفترین آنها بصورت زیر آورده شده است:

• تحلیل استاتیکی غیر خطی (static pushover Analysis)
• تحلیل استاتیکی سیکلی(static reversed-cyclic Analysis)
• تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی(Dynamic time-series Analysis)
• تحلیل مدل سازی تحریک یکنواخت پایه(Uniform-support Exitation)
• تحلیل مدل سازی چند تایی پایه(Multi support Exitation)

در حالت کلی به عنوان یک معرفی کلی می توان گفت که تحلیل استاتیکی به فرم ku=R بدون ماتریس جرم و میرایی مطرح میشود و حل این مسأله خودش به تنهایی تحلیل استاتیکی را انجام میدهد.
آنالیزهای وابسته به زمان به دو صورت مطرح میشوند، نوع اول آنالیز وابسته به زمان با گام ثابت است و نوع دوم آنالیز وابسته به زمان با گام زمانی متغیر است.
نرم افزار openSees قادر به مدلسازی انواع قسمت های یک المان سازه ای میباشد. می توان گفت نرم افزار فوق تمام قسمت های یک قالب سازه از هر نوعی با هر مصالحی را مدل میکند.میلگردهای موجود در سطح مقطع یک عنصر، بتن اطراف میلگردها با پوشش حداقل و حداکثر، خستگی در المان ها تحت اثر هر نوع بارگذاری،رفتار هیسترزیسی بصورت منحنی نیرو-تغییر مکان و... از جمله مسائلی هستند که نرم افزار فوق قادر به مدل کردن و تحلیل آنها میباشد.

 


Copy

فنی مهندسی علم و وصنعت خواجه نصیر

مطالب مرتبط

    ثبت شکایات

    قوانین آگهی نامه

    قوانین وبسایت

     

    logo-samandehi

    دارای پروانه نشر از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    آدرس : ایران - تهران، زعفرانیه

    صندوق پستی 1458-19395

    تلفن :

    +982122750210

    +982122750380

    +982122750430

    نمابر:

    +982122750569

    همراه:

    +989128361805

    ایمیل:

    info@sanatiran.com

    وبسایت:

    www.sanatiran.com

    عضویت در خبرنامه

    ... و یا ایمیل خود را وارد کنید.

     
    تماس با ما

    *نام:

    ايميل:

    *پيام: